10 דברים שלא ידעתם על משחק המונופול

    דוד גדנקן No Comments on 10 דברים שלא ידעתם על משחק המונופול
    10:47
    09.05.24
    איתי גדסי ויענקלה פרידמן No Comments on דנון: "זו הייתה טעות להקשיב לאמריקאים, אסור למצמץ"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מאז 1935 משחק המונופול הוא להיט האהוב על ילדים ומבוגרים כאחד. דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על משחק המונופול.

    א. גברת אליזבט מאגי, אמריקנית, היתה הראשונה שהגתה ועיצבה משחק עסקים. המשחק שהמציאה עסק בקניה ובמכירה של נכסי דלא ניידי, מדובר על שנת 1903, דהיינו לפני 111 שנים.

    ב. לאחר שלוש שנים ,בשנת 1906 החלו אנשים לפתח את רעיונה והמשחק שפיתחה גב' מאגי. הפיתוחים נמשכו כ30 שנים , וכולם עסקו במשחקים בו קנו ומכרו שטחי קרקע .

    ג. חברת משחקים בארה"ב, בשם "פארקר" (משפחה יהודית), קנתה את הזכויות לייצור ופיתוח המשחק. היה זה בשנת 1934. בחודש נובמבר 1935, בשיא השפל הכלכלי הגדול בארה"ב, הוציאו את המשחק לאור והחלו להפיצו ולמוכרו לרבים. החברה קראה למשחק בשם "מונופולי (MONOPOLY).

    ד. משחק המונופולי הקלאסי, כלל לוח משחק המבוסס על עולם עסקים. פירושה של המילה מונופול הינה שליטה ואכן השחקנים, בעזרת קניה ומכירה של נכסים כגון: בתים, מלונות, מגרשים ועוד. הזוכה הוא זה שהצליח להשיג שליטה.

    ה. מכירת משחק המונופול החלה בחנות כלבו אחת בעיר פילדלפיה. הגירסה הראשונה עסקה בנכסים הנמצאים ברחובות העיר אטלנטיק סיטי במדינת ניו ג'רסי.

    ו. המשחק זכה להצלחה מיידית בין ילדים ומבוגרים במשחק הראשוני בנוסף לקניה ומכירה של נכסים הוספו עיסקאות בשירותים הכרחיים כגון חשמל ומים. משבצות מיוחדות פקדו על המשחק ללכת ל"כלא " או לעבור ל "חניה " ומאידך הייתה גם משבצת עם ברכה "דרך צלחה" .

    ז. במשך שנים רבות עידכנה חברת הצעצועים והמשחקים "האחים פרקר" את משחק המונופול. הותאמו מחירי הנכסים במיוחד הבתים, הרחובות, בתי המלון וכד'. השינוי היה למחירים אמיתיים בהתאם לתקופה .כמובן שונו גם שטרי הכסף של המשחק.

    ח. בשנות ה-40 וה-50, בהיותי ילד הוצא המשחק בגירסה הישראלית ובעברית. שמו נקרא אז "ריכוז". כילדים קנינו מגרשים ביישובי ארץ ישראל כולל הערים שכם וג'נין וכמובן תל אביב,ירושלים, חיפה וטבריה. לימים עודכן המשחק גם בישראל מטבעות הלירה הישראלית והאגורות הפכו לשקלים. כמובן גם מחירי הנדל"ן וכד' עודכנו בהתאם למחירים שהיו נהוגים אז בארץ.

    ט. משחקי המונופול העכשווי הותאמו למשחקים והדמויות האהובות על הילדים ומגוון הוריאציות על המשחק המקורי גדלו והתפתחו. ניתן למצוא מונופול "מלחמת הכוכבים", מונופול "הדינאוזרים" "שר הטבעות" ושאר אופנות מתחלפות. חייבים לציין שמשחקי עסקים שינקו מרעיון המונופול התרבו עד מאד. גם לילדינו שומרי המצוות הוצעו משחקי עסקים התואמים את העקרונות ההלכתיים. כיום ניתן למצוא אפילו משחקים שהמוטיב הינו " שנת השמיטה" ועל כך יבורך היזם –היצרן.

    י. בשנת 2005 לרגל 70 שנה להופעת המונופול, הושקה גרסת השמשחק עם שימוש בכרטיסי אשראי, הניתנים להפעלה במכונות של בנקומטים או כספומטים (גרסאות אלה אסורות במשחק בשבתות וחגים). בישראל נוספו אתרים חדשים לקניה ומכירה כגון: מגדלי עזריאלי, עיר המלכים באילת ועוד. עובדה אחת אינה נתונה במחלוקת המשחק מהווה אתגר גם בימים אלה לילדים ולמבוגרים ויתרונו האיטרקציה בין הורים וילדים לאורך שעות רבות וזו ברכה.



    0 תגובות